

Ponad dwa miesiące na to by mogli oglądać ją widzowie czekała "Fasada" Moniki Sosnowskiej. Wystawę można już oglądać w Galerii Labirynt.

Monika Sosnowska pochodzi z Ryk, ale mieszka i pracuje w Warszawie. Jej prace były prezentowane na licznych wystawach indywidualnych, m.in. w Museum of Modern Art w Nowym Jorku oraz Sprengel Museum w Hanowerze oraz zbiorowych np. w MUMOK w Wiedniu i Centre Pompidou w Paryżu.
„Fasada” jest repliką kurtynowej fasady modernistycznego budynku z lat 60. którą artystka poddała trwającym 3 miesiące brutalnym operacjom: skręcaniu, zgniataniu, naciąganiu. Praca waży 1,24 tony i ma wysokość 7,28 metra.
Tancerze z Lubelskiego Teatru Tańca, którzy wystąpili w performensie to: Mikołaj Karczewski, Beata Mysiak i Anna Żak.
- Kurtynowa fasada nie miała funkcji konstrukcyjnej stanowiła jedynie funkcję osłonową i reprezentacyjną budynków. Została, więc „ukarana” za swą fasadowość, za udawanie solidnej budzącej zaufanie konstrukcji. Patrząc na „Fasadę” z obecnej perspektywy widzimy w niej metaforę kryzysu, którego kulminację i ostateczny kres przyspieszyła pandemia. Rzeźba Moniki Sosnowskiej stała się antypomnikiem nowoczesności, której nie da się już dłużej sztucznie podtrzymywać przy życiu – czytamy na stronie Galerii Labirynt.
W działającej już Galerii może przebywać jednocześnie 10 osób dlatego bilety są sprzedawane na konkretną godzinę. Osoby, którym przysługuje bilet bezpłatny nie muszą dokonywać rezerwacji.
